Golf Sky är störst i Norden

Under våren 2022 slog Nordens största golfvaruhus upp dörrarna i Stockholm när Golf Sky äntrade den svenska marknaden. Golf Sky är en del av den finska koncernen GoGolf Group som är Finlands största golfkedja. Det är ett unikt golfföretag med golfmedia, flera banor, simulatorer, fem butiker och uppåt 20 proshoppar med mera. När företaget skulle öppna butiken i Sverige föll valet av teknikleverantör på StarkRelation, ett samarbete som grundar sig i gemensamma värderingar kring service, kundfokus och pålitlighet.
Ett unikt golfkoncept
Samarbetet innefattar en mobil växellösning, telefoni, datorer, print, IT-tjänster och 40 stycken skärmar som är utspridda över lokalen. Som besökare möts du av 3 000 kvadratmeter fyllt av Nordens största golfsortiment, indoor golf med fem simulatorer inklusive puttarea, lounge, bar och ett toppmodernt fitting lab. Golf Sky utmärker sig på marknaden för att de satsar på att bygga ett community i fullt utrustade lokaler. Fungerande teknik är betydande för ett företag som värderar kundupplevelsen högt och det bidrar även till deras unika koncept shop i shop.
– Vi hade behov av en smidig helhetslösning och kompetens inom teknik, ett område som vi själva inte behärskar. Shop i shop innebär att respektive märke har en egen avdelning i butiken som de kan välja att branda utifrån sin egen grafiska profil. Tv-skärmarna skapar möjlighet till ytterligare varumärkesbyggande med eget innehåll och det bidrar till helhetsintrycket. Jag har samarbetat med Per på StarkRelation tidigare och tipsade Tuomas om dem när vi var i uppstartsfasen, inleder Stefan Bergman, varuhuschef.
– Det roliga var att även jag hade en uppbyggd relation med Per sedan tidigare då de var leverantör till ett företag jag arbetade på för några år sedan. Jag hade en positiv upplevelse från den tiden och det var ett självklart val även nu. Vi inledde ett samarbete i en mindre skala som snabbt växte sig större. Vi är snabbfotade och vill skapa det som kunden är ute efter. Det gäller att sticka ut för att kunna expandera på en marknad med hård konkurrens, berättar Tuomas Mäki, VD.
Service och pålitlighet
Det tog enbart 9 veckor från det att lokalen var signad till att butiken stod redo för besökarna. Den intensiva uppbyggnaden krävde ett brett kontaktnät av professionella leverantörer och snabba leveranser, utan att tumma på kvaliteten.
– Tack vare våra fantastiska partners kan vi erbjuda en helhetslösning med en kontaktpunkt mot kund. I det här fallet hade vi bland andra ett nära samarbete med Webhallen för att kunna ordna snabba leveranser. Vi gör en behovsanalys och levererar utifrån det. Jag älskar att komma till Golf Sky, jag får en härlig känsla här och gillar verkligen deras koncept shop i shop. Det gör det enkelt att hitta produkter från mina favoritmärken, däribland den svenska uppstickaren Macade – de säljs dessutom inte i någon annan fysisk butik!, berättar Per.
– Vi löser ofta saker snabbt mot våra kunder och Per arbetar på samma sätt mot oss. När vi behövde en skrivare hade vi en dagen därpå och när vi behövde tv-skärmar ordnade han en leverans av 40 skärmar inom två dagar. Att de avtalar förmånliga priser är en faktor, men relationen är betydligt viktigare och jag litar på att de väljer det bästa för vår verksamhet!, berättar Stefan.
Tuomas instämmer och berättar att de värderar pålitlighet och tydlig kommunikation högt.
– Jag har aldrig jobbat med ett företag och en kontakt som är så otroligt nåbar och tillgänglig. Han är snabb på att läsa av vad som behövs och levererar produkter som är rätt för oss. Vi kallar honom Magic Maker, för det är precis vad han är. Det är extremt trevligt att jobba med Per och vår jargong bidrar till många skratt! En av många höjdpunkter är att vi vann Discovery Open tillsammans med Per, avslutar Tuomas.